Nieuwste berichten
Berichten over Wetgeving
Sociaal-economische effecten en nationaal mestoverschot bij varianten van gebruiksnormen : studie in het kader van evaluatie meststoffenwet 2004
1 mei 2011
Per 2006 zal Nederland in het kader van het Mestbeleid overgaan naar een nieuw stelsel met Gebruiksnormen in plaats van Minas. In opdracht van de Stuurgroep van de Evaluatie Meststoffenwet 2004 is door het LEI een studie uitgevoerd naar de verwachte effecten in 2006 van diverse varianten van dit nieuwe stelsel ten opzichte van Minas. De effecten hebben vooral betrekking op mineralenverbruik, mineralenverliezen, bedrijfseconomische resultaten van veehouderij- en akkerbouwbedrijven en het nationale mestoverschot Lees verder
Gevolgen nieuwe mineralen beleid : met aanvoernormen voor Telen met Toekomst en BIOM bedrijven 6 bedrijven doorgerekend
1 mei 2011
In 2006 gaat het nieuwe mestbeleid op basis van gebruiksnormen van start. In veel gevallen zullen de gebruiksnormen de totale aanvoer van mineralen sterker begrenzen dan Minas. PPO heeft voor een aantal Telen met Toekomst (TmT) en BIOM bedrijvendoorgerekend wat de gevolgen kunnen zijn. Lees verder
Hogere veebezetting, minder steun
1 mei 2011
Steeds meer melkveehouders investeren liever in quotum dan in grond. Logisch, want meer quotum levert meer ‘cashgeld’ op. Deze ondernemersgeest dient er goed rekening mee te houden dat het verwachte mest- en zuivelbeleid meer gericht is op extensiveren dan op intensiveren. Het mestbeleid zal afdwingen dat er mestafzetcontracten nodig zijn, misschien zelfs met verplichte mestafzet. De aanpassingen van het EU-landbouwbeleid, de zogenaamde MidTermReview, zijn gericht op verlagen van de prijssteun en het geven van inkomenstoeslagen. Investeren in grond wordt mogelijk “beloond” als de inkomenstoeslagen gekoppeld worden aan ha’s. Dit is nog onzeker Lees verder
Mestoverschot probleem in ontwikkelingslanden
1 mei 2011
Om in Nederland milieuverantwoord mest te kunnen afzetten, is onder meer Minas in het leven geroepen. Hoewel het een kostbaar systeem is, functioneert het in grote lijnen goed. Het dumpen van mest komt niet of nauwelijks meer voor. Heel anders is dat in een aantal andere landen. Met name de dichtbevolkte en realtief arme kustgebieden van Azië en Afrika kennen enorme mestoverschotten. Mogelijk dat Nederland in de toekomst kan helpen om die weg te werken Lees verder
mest- en ammoniakmodel
1 mei 2011
Related Links Bekijk het volledige artikel
Analyse van MINAS-overschotten op grondloze varkenshouderijbedrijven
1 mei 2011
Related Links Bekijk het volledige artikel
Intensief hightechbedrijf haalt Minas-norm 2004 : toch extra kosten voor mestafvoer bij nieuw mestbeleid 2006
1 mei 2011
Vanaf 2006 vervalt Minas en moet het hightechbedrijf van de Waiboerhoeve in Lelystad voldoen aan het stelsel van gebruiksnormen. Tot die tijd is Minas van kracht en moet het bedrijf zuinig omspringen met mineralen om een overschotheffing te voorkomen. Dit artikel beschrijft de resultaten van 2004 en de gevolgen van het nieuwe mestbeleid per 2006 Lees verder
Efficiënt omspringen met stikstof : nitrificatieremmers in kunstmest gunstig voor Minas in nat voorjaar : special bemesting
1 mei 2011
De sectorspecialist rundveehouderij bij Agrifirm bepleit het gebruik van nitrificatieremmers bij meststoffen Lees verder
Verhandelbare substitutierechten: simulatie van de kosteneffectiviteit en -efficiëntie in de vleesvarkenshouderij
1 mei 2011
Om aan de Europese nitraatrichtlijn te voldoen, is in Vlaanderen een mestbeleid uitgewerkt, dat grotendeels steunt op klassieke “command and control” maatregelen (maximale bemestingsnormen e.d.). In de literatuur echter, worden verhandelbare rechten omschreven als een meer kostenefficiënt en resultaatgericht beleidsinstrument. Toegepast op de nutriëntenemissie zouden ze een antwoord kunnen zijn op het huidige, dure mestbeleid. In deze publicatie wordt aan de hand van simulatiemodellen een vergelijking gemaakt tussen beide beleidsinstrumenten. Op basis van boekhoudkundige gegevens van 190 vleesvarkenbedrijven wordt aangetoond dat verhandelbare rechten een kostenvoordeel bieden van ruim 88 %, ten opzichte van het meest kostenefficiëntste “command and control” model. Dit resultaat geeft aan dat verhandelbare rechten als beleidsinstrument voor de landbouwsector tenminste aan een overweging toe zijn. Lees verder
Mineralenmanagement in beleid en praktijk : een evaluatie van beleidsinstrumenten in de meststoffenwet (EMW 2004)
1 mei 2011
In opdracht van de stuurgroep Evaluatie Meststoffen Wet 2004 van de Ministeries van LNV, VROM en V&W worden in dit achtergrondrapport de onderzoeksresultaten weergegeven van de ex post evaluatie, uitgevoerd door het LEI, naar de werking van drie instrumenten van de Meststoffenwet, het Minas-, het MAO- en het Rechtenstelsel. Deze lessen uit het verleden zullen ter ondersteuning dienen bij de beleidsformulering van een instrument op basis van gebruiksnormen met een ondersteunend stelsel als MAO of Rechten. Lees verder